mt. Cook nat. park - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Hilda Wijk - WaarBenJij.nu mt. Cook nat. park - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Hilda Wijk - WaarBenJij.nu

mt. Cook nat. park

Blijf op de hoogte en volg Hilda

26 December 2016 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Zaterdag 24 december hier aangekomen in mt Cook village.
Het is mooi weer en de bergen lijken zó dichtbij met hun witte toppen. Alsof de sneeuw er zo van af kan vallen.. 1e kerstdag al vroeg op pad om van de rust te genieten en als het nog niet te warm is ga ik naar de Hooker valley. Een saai pad van gravel. Maar met mooi uitzicht en 3 hangbruggen. Ik loop toch liever om moeilijk begaanbare "paden" waar meer uitdaging in zit om je weg te vinden. Waar je je voeten neer moet zetten en waar je je aan vast of op kan trekken met je handen. Opzoek naar een tak. Een boom of een steen. Vermoeiender maar veel leuker om te doen. Na 1.5 uur kom ik bij het gletsjermeer. De ijsbrokken kan je aanraken. Veel bijzonder want het is warm. Het trieste is dat de gletsjers hier per dag een meter korter worden. Dus dat gaat heel snel. Ik doe s'middags en s'avonds nog een andere wandeling s'avonds na mijn zelf gemaakte (kerst)diner (cous cous met broccoli en champignons. )en wijn valt de 1250 treden van de track me best zwaar. Haha. 1250 naar beneden gaat beter maar een track met veel trappen heeft ook niet mijn voorkeur. Het is niet natuurlijk. 2e kerstdag of hier boxingday heb ik een fiets gehuurd en ben ik een eind verder naar de Tasman gletsjer gegaan. De gletsjer zie je hier al niet echt meer en er zijn zelfs nauwelijks nog ijsbrokken te zien in het meer. Op de bergwanden is duidelijk te zien hoe enorm de gletsjer is geweest. De Blue Lakes zijn nu groen van de algen omdat er geen ijswater meer in komt. Ik neem nog een uitdagender onofficieel pad over een berghelling langs het meer naar de Tasman rivier. Dit is weer leuk! Na mijn broodje pindakaas fiets ik terug naar mijn hostel. Met mijn boek op mijn IPhone ga ik nog even lekker buiten zitten. Dinsdag (morgen) reis ik weer verder naar Cromwell. Het droogste plaatje van NZ. Er wordt in die streek veel fruit gekweekt dus zal ik eindelijk eens een kiwi gaan eten want die heb ik nog niet eens gehad. Groetjes!

  • 26 December 2016 - 08:38

    Truus:

    Dag lieve Hilda,

    Jij hebt toch nog iets meer een witte kerst dan wij.
    Bij ons is het de op twee na warmste. Het is bijna 12 graden.
    Nou ja, hoe dan ook, jij viert het op een hele andere, namelijk eigen wijze, dan wij hier.
    Het lijkt mij fantastisch.
    Maar wat gaat de tijd snel hè. Nog een paar dagen en dan ga je al weer richting Emas.
    Dus geniet er nog maar goed van en beleef nog maar veel mooie avonturen, zodat je er heel lang van kunt na genieten. Namelijk tot je volgende reis naar Nieuw Zeeland.
    Lieve Hilda, wij gaan vandaag weer naar het bos en betreden vaste paden. Inderdaad een beetje saai, maar toch altijd vele malen beter dan een rondje Horst over het asfalt.
    Liefs en tot je volgende bericht,

    Truus

  • 26 December 2016 - 09:38

    Ninon Vercoutre:

    Hoi Hilda,
    Vrolijk Kerstfeest, wat ben jij sportief en actief, alleen al bij het lezen van jouw reisverslagen word ik moe.
    Maar ik ben wel trots op je dat je zo ondernemend bent maar neem nu niet teveel risico's door op moeilijk begaanbare paden te fietsen. Wat een prachtige natuur daar om je heen dan valt ons platte land straks wel heel erg tegen denk ik .
    Gisteren waren de buurtjes, Erik en Ingrid op de brunch bij mij en straks komen Michel en Bernadette brunchen en 's avonds komen John en Truus bij mij eten. En dan zijn deze twee kerstdagen weer verleden tijd en maken wij ons op voor Oud en Nieuw.
    In Nederland is het met de Kerst niet koud geweest ongeveer 10 tot 12 graden, dus helemaal geen witte Kerst.
    Hilda geniet de komende tijd nog maar van die prachtige omgeving om je heen, maar geen extra gevaarlijke tochten maken.
    LIEFS
    Ninon

  • 26 December 2016 - 11:28

    Marijke:

    Hoi hoi Hilda,
    Wat een bijzondere kerst heb jij weer, ik heb al bijna spierpijn als ik jouw verhaal lees,
    Wat ben je toch een topper en dat in je eentje, petje af hoor!
    Nog heel veel plezier daar, en niet alleen een kiwi eten! Maar er ook 1 vinden. Haha.
    Ga nog genieten de laatste dagen daar.

    Groetjes Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilda

Vrolijk en hou van wandelen in de natuur. Van de stilte en af en toe een feestje;-) en natuurlijk mijn hond Emas.

Actief sinds 31 Okt. 2012
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 20016

Voorgaande reizen:

01 December 2016 - 01 Januari 2017

Nieuw Zeeland! Great Barrier & Zuidereiland 2016

18 November 2012 - 25 December 2012

Backpacken in nieuw Zeeland

Landen bezocht: